Jumat, 02 Januari 2009

AKU DAN TULISANKU

Adakah orang akan bertanya tentang aku.....
ketika aku tak menulis satu kata?
Adakah orang akan mencari namaku....
ketika aku tak pernah meninggalkan kesan?
Tulisanku adalah diriku....
namun diriku bukanlah tulisanku.
Jari-jariku bekerja dengan anganku.....
tetapi tidak dengan diriku.
Diriku adalah kumpulan potensi dosa.....
Diriku adalah susunan tulang...,daging....,darah......,
yang mungkin telah menyerap barang hina.
Diriku bukan milikku.....
lingkunganku telah mengklaimnya.
Adakah orang pernah menerima aku....
sama dengan tulisanku?
Berjayalah kalimat-kalimat yang kutulis....
sebab mereka mendapat teman yang menghormati.
Ingin rasanya aku memasukkan diriku ke dalam tulisanku.....
harap aku bisa mendapat sapaan yang sama.
Tulisanku adalah produk anganku yang bersahaja....
yang tak dapat bercengkerama dengan solahku....
yang adalah produk niatku yang subyektif.
Tulisanku memberi tahu tentang aku kepada dunia....
Sementara aku....
tak pernah berbuat yang sama kepada tulisanku.

Tidak ada komentar: